cs
#4EVERBIKES
Můj účet 0
Přihlášení uživatele
Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Zaregistrujte se.

Trend, na který jsme čekali

Elektrokola stále více a více získávají na popularitě. V některých jiných zemích už mají nezastupitelnou pozici mezi ekologickými dopravními prostředky, u nás se derou do popředí zájmů všech, kteří na kolo chtějí, ale z nějakého důvodu s jízdou potřebují pomoct. Ale pozor, my motory dáváme i do čistokrevných MTB.

Přídatný motor, akumulátor, kabeláž a více či méně inteligentní software, to je vše, co elektrokola odlišuje od těch běžných. Někdy je poznáte, až když víte, kam se podívat. Často je uvidíte ve městech, stále častěji ale také v terénu. Elektrokolo svými možnostmi významně rozšiřuje trh a zpřístupňuje cyklistiku všem, kdo by se jí jinak věnovat nemohli, nechtěli, nebo by ji zvládali jen v mnohem menší míře.

Kde jsou elektrokola jako doma

Elektrokola jsou pravým požehnáním pro městskou logistiku, ale také pro všechny, kterým se nedařilo kloubit například pracovní povinnosti a zdravý životní styl.

Největší oblibě se elektrokola těší tam, kde je kolo obecně považováno za dopravní prostředek, ne jen jako sportovní nástroj. V Evropě narazíte na elektrokolo nejčastěji v Německu a Holandsku, celosvětově ale vede Čína. A není divu, hustá zástavba, přelidněnost a často nedostačující infrastruktura dělají z alternativních druhů přepravy ne jen ekologickou a stylovou volbu, ale doslova nutností.

Pro koho jsou elektrokola?

Elektrokola svým majitelům dopřávají komfort minimální vynaložené vlastní námahy. Logicky to vede k úvaze, že jsou určená a využívají je především lidé s nějakým zdravotním omezením nebo handicapem. To ovšem zdaleka není pravda. I naprosto zdraví lidé a dokonce i sportovci mohou najít pro elektrokolo využití.

Pohybujeme se trošku na tenkém ledě, když mluvíme o skupině elektrocyklistů, kterým se vlastně jen nechce. Lidé, kteří se cyklistice věnovat chtějí, chtějí například dělat plnohodnotnou společnost svému partnerovi nebo přátelům, ale jejich motivace a například fyzická kondice nejsou dostačující, jsou ideálními adepty pro usednutí na elektrokolo.

Nedostatečná fyzická zdatnost a zároveň cílevědomost a odhodlání s tím „konečně něco dělat“ je další skvělou motivací pro nákup elektrokola. Elektrická asistence totiž umí pomoct překonat jinak nezdolatelné překážky a tím pádem také nedemotivovat, naopak, probouzet ve svém majiteli odvahu vydat se ještě dál a ještě víc do terénu.

Elektrokolo jako dopravní prostředek v městských aglomeracích je kapitolou samo o sobě. Nejen, že umožňuje podnikatelům dojet na schůzky bez kapičky potu, jiným (ale klidně i těm samým) odvézt bez potíží domů nákup, ale zároveň má všechny výhody klasické cyklistiky. Pohybu si můžete dopřát, kolik chcete, když chcete, cestujete ekologicky a často i rychleji než městská hromadná doprava nebo auta.

Městské elektorkolo 4ever

Typy elektrokol

Abychom se nenechali mýlit, elektrokolo nemusí být zdaleka jen přístroj pro vyhlídkovou jízdu. Oproti klasickému kolu má řadu komponentů, jejichž uložení a funkce ovlivňuje jízdní vlastnosti.

Elektrokola můžeme volit ve variantách stejných, jako jsou kola klasická:

  • Horská

  • Crossová

  • Treková

  • Městská

  • Skládací

A varianty pokračují. Jedním z kritérií výběru je například uložení motoru a akumulátoru. Je to váha navíc, která jízdní vlastnosti kola prostě ovlivní.


Elektrokolo 4ever

  • Motor vepředu, akumulátor vzadu. Takto vypadá elektrokolo, které má pohon na přední kolo. To může vést k jeho prokluzování, ale rozložení váhy je přirozené a nijak znatelné.

  • Motor vzadu, akumulátor uprostřed.

  • Motor i akumulátor vzadu. Pokud jste někdy jeli na kole s naloženou brašnou vzadu, tak dojem z jízdy znáte.

  • Motor i akumulátor uprostřed. Přidaná váha je v těžišti, takže ji vlastně skoro ani nepoznáte.

Také existují elektrokola s různým „náhonem“. Můžete využívat elektricky poháněné přední kolo, což má ovšem řadu nevýhod – přední kolo je těžší, takže ho jde hůř „nadhodit“ při přejíždění překážek, navíc častěji v terénu prokluzuje. Výhodou je rovnoměrné rozmístění váhy, díky umístění motoru a akumulátoru. Vlastně pravým opakem je elektricky poháněné zadní kolo. Kromě výhod neprokluzování a snadnější manipulace se ovšem budete potýkat s větší váhou nesenou v zadní části.

Na všechno je třeba si zvykat

Pokud usedáte poprvé na elektrokolo, budete si muset pár drobností odzkoušet a pár si jich hlídat. Tou hlavní je stav baterie. Nechcete, aby vás elektrická pomoc nechala na holičkách v místech, kde se to nejméně hodí. Je třeba se důvěrně seznámit se systémem signalizace stavu baterie. Stejně tak je vhodné si chování elektrokola obecně vyzkoušet v bezpečném terénu. Ať zjistíte, s jakou intenzitou v rámci jednotlivých nastavení pracujete, jak moc záleží na vašem šlapání do pedálů, s jakým zrychlením máte a budete mít tu čest. A rada na závěr? Pokud pojedete na elektrokole, rozhodně se přioblečte. Vyvíjet budete o dost méně aktivity než na obyčejném kole, nerozproudíte tolik krevní oběh, termoregulaci je dobré pojistit i z vnějších zdrojů.

Dojezd

Elektrokola jsou poháněna bateriemi. A jak to známe i z ostatních sfér, čím vyšší kapacitu baterie má, tím déle pracuje zařízení a tím delšího dojezdu se dočkáte u kola. 

Při úsporném režimu spotřebujete cca 4-5Wh na jeden kilometr ujeté vzdálenosti. Při vyšším stupni podpory se můžete se spotřebou dostat na zrhuba 5,5 - 7 Wh. Z toho snadno dokážeme spočítat, že pokud budeme mít baterii s kapacitou 13.,8 Ah a napětím 36V výkon baterie bude cca 500 Wh. Při spotřebě 5,5 Wh na jeden kilomter je tedy dojezd cca 90 km.

V reaálných podmínkách je ale potřeba počítat s variabilní váhou jezdce, profilem tratě a také třeba povětrnostními podmínkami. Motor se po dosažení 25 km/h vypíná, což pomáhá šetřit energii. 

Chcete vědět jestli vám baterie vystačí k tomu, abyste vyměnili kolo za auto pro cesty do práce a zpět? Zkuste interaktivní Bosch kalkulačku.

 

 

Zpět na výpis novinek