cs
#4EVERBIKES
Můj účet 0
Přihlášení uživatele
Zapomenuté heslo

Nemáte účet? Zaregistrujte se.

Jakou velikost kola? 26“, 27“ nebo 29“?

Při výběru nového kola narazíme na nutnost vybrat si z parametrů, o kterých jsme často předem buď neuvažovali, nebo vlastně ani nevěděli. Ale i když se orientujeme velmi dobře, některé věci je potřeba dobře promyslet, protože můžu významně ovlivnit manipulaci, pohodlí, efektivitu jízdy a vůbec celý požitek, kvůli kterému do terénů vyrážíme.

Velikost, respektive průměr kol, patří k parametrům, které je třeba promyslet důkladně. Uvádíme je nejčastěji v palcích, kdy pro převod je třeba počítat 1 palec = 2,54 centimetrů. A jejich velikost logicky předurčuje jak zákazníky, tak následné využití.

Na trhu je na výběr z několika velikostí kol a liší se nejen funkcemi, ale také využitím a trendovostí. Novinky začínají vytlačovat starou dobrou klasiku, do hry vstoupil kompromis. Co je třeba vzít v úvahu především?

  • Vlastní výšku.

  • V jakých terénech nejčastěji jezdíte?

  • Sílu.

  • Zdvih.

Je to jednoduché. Sice celkovou výšku kola můžeme samozřejmě upravit například manipulací se sedlem, ale čím větší kolo, tím více síly si žádá jeho ovládání. Ovladatelnost kola je tedy úzce spjatá s fyzickou sílou, kterou jste schopni investovat bez ztráty požitku. 26“ a 27,5“ kola by měli volit jezdci (a jezdkyně) pod 170 cm, bikeři nad 185 cm by zase měl 29“ aspoň zkusit, protože by jim mohla dost vyhovovat.

Velikost kola také určuje, jak snadno nebo naopak těžko bude překonávat překážky, pokud na nerovnost najíždíte pod menším úhlem (v případě větších kol), je jejich překonání o dost snazší. Stejně tak při najíždění do různých prohlubní je s většími koly pohodlnější i bezpečnější. Nicméně velká kola jsou hůře ovladatelná při sjezdech a v místech, kdy potřebujete manévrovat na malém prostoru. Nadto k jejich ovládání potřebujete více síly. A to i proto, že větší kola jsou logicky těžší. Pro 29“ kola ovšem platí, že maximum zdvihu odpružení je 140 mm, 160 zvládají málokdy.

26“

Dvacet šestky jsou rozměrem vhodným především pro ženy a menší jezdce, a to nejen kvůli své váze, ale také pro svou lehkou ovladatelnost. Jsou ideální pro manévrově náročnější terény, kde je nutná snadnější ovladatelnost. Stejně tak jsou 26“ lehčí celkově, nicméně také pomalejší (na jedno šlápnutí ujedou kratší vzdálenost a mají menší setrvačnost).

29“

Jak vyplývá z uvedených vlastností, dvacet devítky jsou především určené pro vyšší jezdce. Ovladatelnost se odvíjí také od délky končetin, ne jen celkové výšky. Velká kola zaručují pohodlné překonávání nad i podterénních překážek, větší setrvačnost i celkovou rychlost. Musíte na ně ale mít sílu a patřičnou páku.

29“ mají širší stopu, tedy i přilnavost. Trakce je výborným pomocníkem k efektivní jízdě. Nicméně je třeba upozornit na to, že pokud chcete 29“ a ještě k tomu velký zdvih, kolo bude doopravdy masivnější a těžší. Stejně tak ovladatelnost a manévrovatelnou v úzkém a členitém terénu je s devětadvacítkami o něco těžší.

 

 

27,5“

Kompromis? Ano. I když ne tak úplně. Rozdíl mezi 26“ a 27,5“ je méně rozpoznatelný, než mez 27,5“ a 29“. Například hmotnostní rozdíl je mezi prvními dvěma v jednotkách procent, mezi druhou dvojicí už je skoro více než deset. Stejně tak se dá mluvit o jízdních vlastnostech. Mezi 26“ a 27,5“ často jezdci zaznamenávají jen minimální rozdíl, větší se projeví v hodně specifických terénech. Kdežto rozdíl mezi 27,5“ a 29“ je na první „pojezd“ mnohem patrnější.

Dá se říct, že 27,5“ si berou to nejlepší z obou extrémů a kombinují to za připojení minima nežádoucích efektů. Můžou je volit bikeři všech výškových i silových kategorií.

Zpět na výpis novinek